Patirčių dalybos. Change Partners kviečia organizacijas pagalvoti apie vertybių peržiūrą.

Pasikeitusios darbo formos sukelia pokyčių bangą organizacijose. Change Partners kviečia organizacijas pagalvoti apie vertybių peržiūrą ir prioritetiškai atlikti veiksmą – vertybių komunikaciją, nepaisant to, kad su vertybėmis dirbote mažiau nei prieš metus. Darbuotojai, komandos padaliniai – daug lengviau darbuosis nuotoliniu būdu, jei jų sprendimai, darbai bus grįsti vertybėmis.

EŽ: Lina Mieliauskienė dažniausiai ima interviu iš aukščiausio lygio vadovų, tačiau ir pati turi labai daug ką papasakoti.

Šiandien, „patirties dalybų“ antrajame interviu kviečiu padiskutuoti apie organizacijos kultūros ir pandemijos „draugystę“.

Organizacinė kultūra yra tai, kas leidžia darbuotojams jaustis gerai ir reikalingais darbo vietoje, kas įtakoja jų laimę, motyvaciją ir produktyvumą darbe.

Daugelis mūsų klientų pradėjo daugiau dirbti nuotoliniu būdu ir vadovai pastebi, kad organizacinei kultūrai tai yra tarsi peilis po kaklu. Kultūra, kurta ir puoselėta ilgus laikotarpius nyksta ne dienomis, o valandomis.

Kokia tavo nuomonė, kodėl tai vyksta?

LM: Manau, kad viena iš priežasčių yra išorinė situacija, kai vadovai susikoncentruoja į išlikimą, kaip uždirbti ir kaip sutaupyti, o ne žiūri į tolimesnę perspektyvą, taip bandydami išlošti. Tačiau čia kaltos mūsų gynybinės išlikimo ypatybės, kai mes esam nežinomybėj, dažniausiai negalvojame apie didesnes perspektyvas ir nuimame neapčiuopiamus dalykus tokius kaip organizacijos kultūra, kurios pamatuoti trumpuoju laikotarpiu negali. 

EŽ: Ofisuose darbuotojai fiziškai būdavo kartu, galėdavo pasitarti vienu ar kitu klausimu neplanuodami oficialių susitikimų, tiesiog prie kavos. Taip jei vadovaudamiesi bendra ofise sklandančia vertybių dvasia lengvai priimdavo sprendimus. Atrodo, kai darbuotojai susitinka retai, kai visą savaitę ar dalinai dirba iš namų tos vertybės kažkur nunyksta. Gal yra kažkokių naudingų patarimų kaip dabar suburti kompanijos komandas kartu?  

LM: Visų pirma, vienas vadovas nepadarys pokyčių ir neįdiegs vertybių. Ir ypač neapibrėžtumo laikotarpiu, kai mums svarbiausia ne deklaruoti vertybes, o jomis gyventi- svarbu yra turėti kuo daugiau vertybių ambasadorių. HR konferencijoje viena personalo vadovė dalinosi, kad jie išsirinko soft managerius, kaip suprantu, jie daro tą patį darbą: pirmiausiai sudaro sąrašą elgsenų, kurios padėtų šiuo laikotarpiu visus suburti, įtraukti, motyvuoti visus organizacijos darbuotojus, o  po to ieškoti tų elgsenų kasdienėje veikloje ir už tai apdovanoti darbuotojus. Taip organizacijos kultūra bus diegiama ne formaliai.   

EŽ: Ar vertybės, jeigu buvo iškomunikuotos prieš metus turi būti peržvelgiamos iš naujo? Ar yra kažkokių pavyzdžių, kad tas pats vertybės apibrėžimas pasikeitė atsiradus pasaulinei pandemijai? Turiu omeny, jei buvo vertybė bendradarbiavimas, kokį atspalvį jam suteikia pandemija? Mano nuomone, kada fiziškai nematau kolegos, dirbame iš nutolusių asmeninių ofisų, bendradarbiavimu grįstas bendravimas labai apsunkintas. O gal net ta vertybė gali tapti nebeaktuali organizacijai?

LM: Pasitikrinti, ar visos vertybės vis dar veikia, visada reikalinga, už tai, atsakingi ambasadoriai  – jie turi neprarasti pulso. Pandemijos metu vertybės tampa ypač svarbia jungtimi tarp žmonių, nes nutolę nuo kasdienio susitikimo darbe žmonės vis tiek sukoncentruoja savo dėmesį kažkur kitur, ar į vaikus, ar į filmų peržiūras. Taip kad mums svarbu yra išlaikyti darbuotojo dėmesį įmonės viduje. Ir jei duosim tik darbinių užduočių, o jokio „prizo“ nebus, tai žmonės tols dar labiau. Turime rasti šaltinius, kur darbuotojai gali rasti prasmę. Ir čia aš nekalbu apie atlyginimo kėlimus, tai tikrai nepadės. Juk policininkams, gaisrininkams už tai, kad jie rizikuoja savo gyvybe anaiptol niekas nemoka pačių didžiausių atlyginimų, tačiau juos sieja misija.

Mes turime perkainoti savo įmonės misiją, rasti kelius, kaip duoti darbuotojams pasijusti svarbiais, reikšmingais ir mėgiamais, nes tik šie jausmai gali mus sutaurinti, suvienyti ir pajusti bendrumą, net ir fiziškai jo sumažėjus.  

EŽ: Gerai, tarkime organizacija pakeitė savo prioritetinių vertybių sąrašą. Panaikino bendradarbiavimą, įtraukė profesionalumą. Išaiškindami, kad dirbant nuotoliniu būdu santykiai komandose nėra tokie svarbūs, svarbiau, kad darbuotojai profesionaliai atliktų savo funkcijas, nevėluotų ir pasitikėtų vieni kitais. Ar gali būti, kad dalis darbuotojų paliks įmonę, nes jiems labai svarbūs tarpasmeniniai santykiai organizacijoje?

Ką rekomenduotum daryti, kad nebūtų prarastas tas svarbių darbuotojų branduolys organizacijoje, ar atskirame padalinyje, ar komandoje?

LM: Nesutikčiau, kad bendradarbiavimo vertybę reikia panaikinti. Gal anaiptol, juk mes esam socialūs gyvūnai, mums be galo svarbu bendrauti, ypač pokyčių metu, todėl aš tiesiog rekomenduočiau peržiūrėti vertybių elgsenas ir rasti naujus kelius, kaip bendradarbiavimą skatinti. Tokiais atvejais, kai įmonė mato poreikį ir ieško sprendimų suvienodinti darbuotojų matymą, duoti jiems naują impulsą ir naują startą elgtis vertybiškai , mes siūlome pradėti kurti vertybių komunikacijos įrankį – vertybių žaidimą, kuris padeda ne tik išsigryninti svarbiausias elgsenas šiuo metu, bet ir susitarti dėl kelių, kaip mes judėsime toliau. 

Tai yra stalo žaidimas, kuris leidžia darbuotojams diskutuoti svarbiomis temomis ir taip užpildyti socialinės atskirties duobes. Ir jei įmonė nebus trumparegiška, ji geriau investuos savo resursus į vertybių projektą bei galimybę darbuotojams kalbėtis jiems skaudamomis temomis, bei žinoma, susitarti kaip jie norėtų elgtis. 

EŽ: Taigi apibendrinant:

  1. Pandemija iškreipia organizacijos kultūrą. Prieš pandemiją buvusios ilgalaikės vertybės gali būti praradusios prasmę, arba dirbant nuotoliniu ar dalinai nuotoliniu būdu – pasimiršusios, todėl darbuotojai nebesijaučia susiję su įmone, jiems sudėtinga priimti vertybiškai teisingus sprendimus.
  2. Organizacijų lyderiai turėtų skirti bent vieną dieną peržiūrėti esamą darbuotojų įsitraukimo lygį, pagal tai pasitikrinti, kiek buvusios vertybės atitinka dabartines organizacijos dilemas ir ateities viziją.
  3. Organizuoti online arba gyvą susitikimą su visos organizacijos darbuotojais, primenant jiems pagrindines vertybes ir pademonstruojant, kad visi jie čia susirinko bendro tikslo siekti, kad yra mėgstami, vertinami ir reikalingi.
  4. Peržiūrėti savo lyderystės strategiją ir patobulinti darbo organizavimo principus, nuolat aktyviai komunikuoti pokyčius ir tikslus.

 

Jeigu norite, kad Change Partners realiai padėtų sėkmingam vertybių ir organizacinės kultūros formavimo projektui Jūsų organizacijoje – skambinkite 869911179 arba rašykite sales@changepartners.lt

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn